Amerikanen die vanaf maandag 15 september een horloge van Patek Philippe willen aanschaffen hebben pech. Op deze datum verhoogt het Zwitserse merk de verkoopprijs in de Verenigde Staten met 15%. Het is een gevolg van de importtarieven van 39% die de Amerikaanse president Trump het Alpenland onlangs oplegde. Patek Philippe is het eerste horlogemerk dat hierop reageert. Het is nu de vraag hoe de Amerikaanse importheffingen door de Zwitserse horlogeindustrie worden opgevangen.
De importtarieven die de Amerikaanse president Donald Trump aan verschillende landen oplegt, worden over de hele wereld gevoeld. Vooral de Zwitsers worden er hard door geraakt. In april 2025 kondigde Trump nieuwe ‘reciprocal tariffs’ aan voor landen waarmee de VS een aanzienlijk handels-tekort hebben. Dat geldt vooral voor Zwitserland dat werd geconfronteerd met een tarief van 31% op Zwitserse goederen. Onderhandelen mocht niet baten. Het werkte zelfs averechts, want hierna werd het tarief zelfs verhoogd tot 39%, met ingang van 7 augustus 2025.
HET ANTWOORD VAN PATEK PHILIPPE
Dat de hoge importtarieven gevolgen zullen hebben voor de Zwitserse horlogebranche spreekt voor zich. De vraag hoe merken daarop gaan reageren wordt nu als eerste beantwoord door Patek Philippe. Vanaf maandag 15 september stijgen de prijzen van een Patek in de Verenigde Staten met 15%, zo meldt Watchpro.
Daarnaast zullen de marges voor de geautoriseerde dealers van het merk worden teruggebracht tot 31%. Door deze maatregel spreidt Patek Philippe de pijn van het extra tarief van 39% over de importeurs, retailers en klanten in het land.
Een gevolg van de Amerikaanse prijsstijgingen is dat er een groot prijsverschil zal ontstaan tussen de Verenigde Staten en de rest van de wereld. Het is nog niet bekend of Patek Philippe of andere Zwitserse horlogemakers dit soort prijsverschillen zullen laten bestaan, of dat er, zoals Breitling-CEO Georges Kern heeft gesuggereerd, een wereldwijde aanpassing zal komen om prijspariteit tussen de markten te behouden.
UITSTEL?
Hoewel Patek Philippe als eerste een prijsstijging heeft aangekondigd, lijkt het erop dat veel grote merken de prijsstijgingen nog wel even kunnen uitstellen. De merken met grote voorraden hebben hun horloges al vóór de prijsstijging van 7 augustus naar de Verenigde Staten verscheept, zo meldt Hodinkee.
De exportcijfers die de Fédération de l’Industrie Horlogère Suisse (FH) maandelijks presenteert laten dit ook zien. In juli steeg de export naar de Verenigde Staten met 45%, terwijl in andere belangrijke afzetmarkten een daling te zien was. Al is het verplaatsen van de voorraad natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn. Sommige van de grootste merken, waaronder Rolex, Omega en Audemars Piguet, verhoogden hun prijzen tussen 3% en 10% na de eerste ronde van tarieven, maar konden verdere stijgingen tot nu toe uitstellen omdat zij voldoende voorraad naar Amerikaanse retailers konden sturen.
De kleinere horlogemerken hebben minder speelruimte om prijsstijgingen nog lang te kunnen uitstellen. Een merk als MB&F bijvoorbeeld, dat slechts 400 horloges per jaar maakt, heeft immers niet genoeg voorraad om die al voordat de tarieven van kracht waren naar de VS te hebben kunnen verschepen. Oprichter Max Büsser zegt dat MB&F een prijsstijging van ongeveer 15% overweegt. “Zolang de tarieven van 39% van kracht zijn, zal er een prijsverschil van ongeveer 15% moeten bestaan tussen de Amerikaanse en de Zwitserse prijzen exclusief belastingen, aangezien MB&F, onze retailers en de klanten de pijn zullen delen”, zegt Büsser tegen Hodinkee.
GAME OVER?
Intussen is er nog de hoop dat de importheffing zal worden aangepast, zoals dat in veel landen al is gelukt. Op deze tactiek heeft Rolex in ieder geval ingezet, toen het ‘een Mark Rutte’ uitvoerde en Trump uitnodigde om de finale van de US Open bij te wonen. Rolex, sponsor van het prestigieuze Grand Slam toernooi, gaf Trump een ereplaats naast Rolex-CEO Jean-Frédéric Dufour. De president werd vergezeld door familieleden en hooggeplaatste functionarissen van het Witte Huis, waaronder minister van Financiën Scott Bessent en perschef Karoline Leavitt. Of het gezelschap alleen naar tennis heeft gekeken of het ook over de importtarieven heeft gehad, is onbekend. Maar een love-game op de tennisbaan zou wellicht kunnen brengen waar veel Zwitserse horlogemerken en hun klanten op hopen.