close

Of we het leuk vinden of niet, de opkomst van de elektrische auto is niet meer te stoppen. Gelukkig zijn er intussen tal van bijzondere exemplaren op de markt. We zoeken daar passende, eveneens batterij-aangedreven horloges bij.

PATEK PHILLIPE EN ROLLS-ROYCE: ULTIEME ELEKTRISCHE LUXE

In algemene zin kun je stellen dat mechanische uurwerken en quartz-horloges twee werelden zijn die verschillende doelgroepen bedienen, er bestaan echter ook interessante kruisbestuivingen. Met andere woorden, modellen met de accuratesse, ‘actieradius’, betrouwbaarheid en het onderhoudsgemak van een ‘elektromotor’, gecombineerd met de uitstraling, afwerking en exclusiviteit van een luxe mechanisch horloge. Zoals de Patek Phillipe Aquanaut Travel Time Ref. 5269, een quartz-variant van het model dat sinds zijn lancering in 1997 een van de gezichtsbepalende horloges van het merk is. Ref. 5269R-001 is uitgevoerd in roségoud en heeft een geraffineerd gekleurde wijzerplaat in opaalblauw-grijs. Casual-chique in optima forma, met twee tijdsweergaven en een centrale secondewijzer. De ruitvorm op de wijzerplaat en op de ‘tropical’ band van slijtvast composietmateriaal bezorgen deze Aquanaut een sportieve twist. Hetzelfde geldt voor de modern vormgegeven vijfminutenindexen.

Chique-sportief is ook de Spectre, een Rolls-Royce waarin je je niet laat chauffeuren maar het liefst het stuur zelf in handen neemt. Wie weet met een Aquanaut om de pols, want net als Patek streeft Rolls naar het beste van het beste als het gaat om materialen en afwerking. Dat de sculpturale coupé twee elektromotoren heeft in plaats van een zacht grommende V12, zal in adellijke kringen even wennen zijn. Het past de Britse heer van stand echter prima. Een Rolls-Royce hoort immers uit te blinken in rust en stilte, de Spectre is in dat opzicht de overtreffende trap. Tel daarbij het zogenaamde ‘magic ride’ onderstel, dat alle oneffenheden in het asfalt naadloos wegwerkt, de uitgebreide massagemogelijkheden van de tig-voudig instelbare zetels, het wollen tapijt onder de voeten en de lichtgevende sterren in de hemelbekleding boven het hoofd, en het is koninklijk toeren.

GIRARD-PERREGAUX EN BMW: SEVENTIES REVIVAL

Girard-Perregaux is een van de gevestigde namen die in de jaren 70 wél quartz-horloges ontwikkelden. Om met de voorgaande opmerking ‘uitstraling van een mechanisch horloge’ te beginnen: dat is in dit geval niet zo. Om het ‘geëlektrificeerde klokje’ te onderscheiden van wat gangbaar was, maakte men er een waar designkunstwerkje van: de Casquette. En dat niet alleen, met een frequentie van liefst 32.768 Hz, tegenwoordig zo’n beetje de standaard, had de Zwitserse fabrikant een zeer vooruitstrevend uurwerk ontwikkeld dat hypernauwkeurig zijn werk deed. Ter referentie, een doorsnee mechanisch uurwerk ‘tikt’ slechts een keer of 4 á 5 per seconde. Afijn, een aantal jaar geleden kwam Girard Perregaux met de Casquette 2.0, een herinterpretatie van het origineel met een retro-futuristische, kokervormige titanium kast en keramische band.

Wat ons betreft is dit het ultieme horloge om te dragen achter het stuur van BMW’s ‘Neue Klasse’, een modelserie die net als de Girard-Perregaux teruggrijpt naar de jaren 70. Onder dezelfde naam kwamen de Beiers destijds met een reeks aansprekende, door Michelotti getekende sedans – feitelijk de voorlopers van de huidige 3-serie. Anno 2025 is Neue Klasse de overkoepelende naam waarmee een nieuwe elektrische koers wordt ingezet, met modellen die zich sterk onderscheiden van de benzineversies. Kijk naar de lijnen en vormen, en je snapt de connectie met de Casquette 2.0.

OMEGA EN RIMAC: HEMELBESTORMERS

Hoe het ideale horloge voor astronauten eruit ziet? De Omega Speedmaster X-33 Marstimer komt aardig in de buurt, met een combinatie van gespecialiseerde functies die digitaal worden geprojecteerd plus een duidelijk afleesbare analoge tijdsweergave. De Marstimer is een upgrade en variant van de Speedmaster Professional X-33 uit 1998. Onderweg naar Mars moet het horloge uiteraard comfortabel zitten en uiterst precies en betrouwbaar zijn; met een lichtgewicht titanium kast en een geavanceerd quartz-uurwerk zit dat wel snor. Het kaliber 5622 is officieel gecertificeerd voor ruimtemissies. Het omvat onder andere een zonnekompas en een MTC-functie om de sol-datum en -tijd van Mars op de nulmeridiaan te kunnen volgen, rekening houdend met het feit dat een dag op Mars 39 minuten langer is dan op aarde.

Als de Marstimer het in de ruimte overleeft, is hij vast en zeker ook bestand tegen de waanzinnige krachten waarin je in Rimac Nevera R wordt blootgesteld, de automobiele speed master. De Nevera staat met 412 km/h (!) te boek als de snelste elektrische auto ter wereld. De vier elektromotoren van de Kroatische hypercar strooien een niet te bevatten 2.107 pk’s uit over de wielen, waarmee hij in 1,81 seconden naar de 100 km/h sprint (sneller dan een Formule 1-bolide) en in een luttele 4,38 tellen naar de 200 km/h. De ultieme elektrische hemelbestormer op vier wielen, laten we maar zeggen. Overigens is de dik twee miljoen kostende kar geen verkoophit, een mooi voorbeeld dat er in de allerhoogste kringen nog altijd veel waarde wordt gehecht aan ‘ouderwetse’ technologieën. In het geval van hypercars aan brullende brandstofmotoren, op horlogegebied aan bijzondere mechanische complicaties.

GRAND SEIKO EN LEXUS: KWALITEIT EN AFWERKING VOOROP

Seiko maakt, naast dat het kwalitatief hoogwaardige mechanische kalibers in het gamma heeft, nog altijd een keur aan quartz-horloges. Oók voor de hogere segmenten. Zo heeft Grand Seiko diverse quartz-uitvoeringen, waarbij de bekende kwaliteit en afwerking worden gekoppeld aan het befaamde, met de hand geassembleerde 9F-uurwerk. De afgebeelde Heritage Collection Quartz Limited Edition is voorzien van het kaliber 9F85, dat bij temperaturen tussen de 5℃ en 35℃ een afwijking heeft van maximaal vijf seconden per jaar. Voor optimale precisie blijft de secondewijzer, die twee stappen per seconde maakt, zelfs doorlopen wanneer je een andere tijdzone instelt.

De combinatie van Japanse degelijkheid, technologie en Japans design is tevens te vinden bij Lexus. Het merk liep lang vooruit op het gebied van hybridetechnologie, maar is een laatbloeier op EV-vlak. Men is echter met een behoorlijke inhaalslag bezig; de splinternieuwe ES is daarvan een mooi voorbeeld. De limousine tilt styling, luxe en verfijning naar een nieuw niveau en wordt leverbaar met twee state-of-the-art batterij-elektrische aandrijflijnen. Deze voegen een extra dimensie toe aan de rust en het rij-comfort die zo kenmerkend zijn voor het merk.

JUNGHANS EN MERCEDES-BENZ: VORM IN DIENST VAN FUNCTIE

Minder is meer, dat bewijst de volgens de Bauhaus-filosofie ontworpen Max Bill-lijn van Junghans al vele jaren lang. Het minimalistische design leidt het oog naar de essentie van het horloge: de weergegeven tijd. De Max Bill is er in allerlei uitvoeringen, de Mega Solar is daar een van. Zoals de naam al doet vermoeden wordt het slanke, dunne horloge gevoed door zonne-energie. Het is te ‘connecten’ aan een app en daarmee wordt een brug geslagen naar moderne tijden.

De ontwerpwortels van het moderne Mercedes-Benz liggen eveneens bij de Bauhaus-stroming, zeker als je de ‘rechttoe-rechtaan’-modellen uit de jaren 70 en 80 in ogenschouw neemt. In het nieuwe millenium werd het allemaal wat schreeuweriger, maar met de elektrische EQ-lijn keert Das Haus terug naar de essentie: eenvoudige, functionele lijnen, die in dit geval dienst staan van een zo laag mogelijke luchtweerstand. En daarmee voor een belangrijke eigenschap voor een EV: een zo hoog mogelijke actieradius. Voor de hier afgebeelde EQE bedraagt die, afhankelijk van de uitvoering, tussen de grofweg 430 en 630 kilometer. Je kunt dus stellen dat zowel Junghans als Mercedes vorm en functie optimaal met elkaar verweven.

F.P. JOURNE EN LOTUS: SPEELS EN KLEURRIJK

Hoewel François-Paul Journe bekend staat om zijn kwaliteiten als maker van mechanische horloges, heeft hij in de vorm van de Élégante tevens een quartz-lijn in zijn collectie. Zoals je mag verwachten, is deze uitgerust met een bijzonder kaliber: de 1210. Het elektromechanische, met goud afgewerkte uurwerk heeft twee rotoren en om de batterij te sparen gaat het in een soort slaapstand als het horloge 35 minuten niet wordt gebruikt. Bij dagelijks gebruik gaat de batterij liefst 8 tot 10 jaar mee. De hier getoonde versie ‘Gino’s Dream’ is 48 millimeter groot en een eerbetoon aan Serge Cukrowicz, de kleurrijke medeoprichter van het merk.

Colin Chapman, de oprichter van Lotus, was een al even markante persoonlijkheid. En hoewel het merk met de overstap naar elektrische auto’s de oorspronkelijke lichtgewichtfilosofie heeft moeten loslaten, is de geest van de oprichter zeker nog aanwezig in de uitbundig vormgegeven Emeya R. De ondersteltovenaars van Lotus zijn er namelijk in geslaagd om de grote, vierdeurs coupé zeer strak en lichtvoetig te laten sturen. Met twee elektromotoren op de achteras en eentje op de vooras levert hij bovendien 918 pk waarmee hij in 2,8 seconden naar 100 km/h knalt.

CARTIER EN PORSCHE: KLASSIEKERS MET MOEDERNE TWIST

Als er één merk is dat elektrische aandrijving al vroeg heeft omarmd, dan is het Cartier. De nadruk van horloges van het befaamde huis ligt eerder op het klassieke design dan op de uurwerken; met name veel kleinere modellen zijn daarom uitgerust met quartz-technologie. Dat geldt ook voor de 38-millimeterversie van de Santos-Dumont, een van de uitvoeringen van het befaamde model dat al sinds 1906 in de collectie zit. De Santos staat synoniem voor de perfecte vorm en verhoudingen die zo kenmerkend zijn voor Cartier. De grotere, 43,5 mm (heren)versie heeft eveneens een quartz-uurwerk.

Bij een klassiek ‘klokje’ past natuurlijk een klassieke auto. Maar dan wel, zoals bij Cartier, met een moderne twist. Het is wellicht als vloeken in de kerk, maar deze Porsche 912 ‘Blitz’ is ontdaan van zijn vertrouwde viercilinder en voorzien van een elektromotor. De conversie is uitgevoerd door Porsche-specialist Schmidt uit Oss, met veel respect voor het origineel uit 1966. Het doel was een fusie van oude en nieuwe techniek zonder in te leveren op de rijbeleving van een klassieke Porsche. Daarom is bijvoorbeeld de oorspronkelijke vierversnellingbak gewoon op zijn plek gebleven, uniek in EV-land.

Tags : CartierF.P. JourneGirard-PerregauxGrand SeikoJunghansOmegaPatek Philippe
0024 Editorial Team

The author 0024 Editorial Team

When we started publishing our first high-end watch magazine in 1999, we had only one intention: increasing the popularity of high-quality mechanical watches. Now, many years later, this has not changed at all. In 2017 we have reinvented ourselves to serve our readers in a different and better way. Starting in 2017, the new 0024 is again better equipped to interact with the changing world of high-end watches. The new 0024 HORLOGES magazine (written in Dutch) will be at least a 200 pager: that’s twice the volume of our magazine in the old days.