Het Is Niet Allemaal Rozengeur En Maneschijn
Hoewel deze editie van de SIHH zeker niet teleurstelt qua nieuwe horloges is natuurlijk niet alles wat nieuw is ook gelijk beter. Veel merken zijn door de moeilijke afgelopen jaren beter in contact gekomen met hun eigen DNA en plukken daar nog steeds de vruchten van. Anderen hebben dit pad echter inmiddels al weer verlaten en zien een sterker wordende markt als mogelijkheid om weer in oud gedrag te vervallen. Wij denken dat de correctie voor die merken sneller en harder dan ooit zal volgen.
A. Lange & Söhne begint jubileumjaar rustig, maar knalt met nieuwe Zeitwerk
A. Lange & Söhne viert het 25 jarige bestaan van de Lange 1, en doet dit op een typisch degelijke Duitse manier. Wat blauwe kleuraccenten, een speciale gravure op het uurwerk en een gesloten horlogekast met een afbeelding van de manufacture op de achterkant. Niets op aan te merken, maar tegelijkertijd net zo spectaculair als een Audi A4 met S-line pakket. Wij verdenken het merk er sterk van dat ze nog wat spectaculairders achter de hand houden voor later in het jaar op de werkelijke datum dat de Lange 1 echt 25 jaar bestaat. Gelukkig is dit niet het enige wat het merk voor ons in petto heeft. Zo is de Zeitwerk nu ook beschikbaar met een innovatieve datumindicatie. Hoewel dit de meest in het oog springende verandering is, biedt deze nieuwe Zeitwerk veel meer. Het uurwerk is bijna geheel opnieuw ontwikkeld waardoor de gangreserve is verhoogd naar maar liefst 72 uur, terwijl de dikte van het uurwerk is afgenomen. Hierdoor past de Zeitwerk in een kast van maar 12,3 mm dik, en dat is op zichzelf al een wereldprestatie!
Wanneer ‘entry-level’ horloges de show stelen
Montblanc begint momentum te krijgen met hun nieuwe strategie, waarbij ze slim hun producten op verschillende niveaus inschalen en ook Minerva een prominentere plek te geven. Om hier nog meer van te profiteren brengen ze focus aan binnen de collectie, door deze terug te brengen tot vijf families. Helaas voor het merk zijn hun prachtig gemaakte complicaties niet de ster van de show voor Montblanc. Dit is toch echt weggelegd voor de zalmkleurige wijzerplaten die ze nu uitbrengen in de Heritage collectie. De simpelste daarvan is de Montblanc Heritage Automatic, een model met drie wijzers, en door het ontbreken van de datum een perfect gebalanceerde wijzerplaat. De tint zalm is perfect, en wordt nog verder benadrukt door de verschillende afwerkingen op de wijzerplaat en de blauwe details. Het mooiste is eigenlijk ook nog de prijs, want rond de twee mille is zeer competitief voor een horloge dat duidelijk met kennis, vakmanschap en passie is gecreëerd.
Helaas voor het merk zijn hun prachtig gemaakte complicaties niet de ster van de show voor Montblanc
Panerai is de weg kwijt, maar heeft gelukkig een eigen reisbureau
Net als Montblanc heeft ook Panerai een andere indeling van de collectie gemaakt, waarbij het meest opvallende is dat de Submersible nu een eigen familie is. Alle nieuwe modellen dit jaar zijn ook Submersibles, wat eigenlijk wel een beetje eentonig is. Exotische materialen en samenwerkingsverbanden voeren de boventoon en dat zie je dan ook terug in de prijzen voor de nieuwe modellen. Breng rustig tien mille mee, en dan koop je net een plek aan de tafel, want wil je echt wat bijzonders dan word het al snel het dubbele. Hiermee komt de ‘toolwatch’ status van de Submersible duidelijk onder druk te staan, want voor dit geld kan je eenvoudig een mini-collectie aanleggen met legendarische duikhorloges zoals de Submariner en de nieuwe Seamaster 300M. Voor zo’n veertig mille kan je ook kiezen uit drie limited editions waarbij je niet alleen een horloge koopt, maar er ook een reis bij krijgt. Of, zoals Panerai dit zo mooi noemt, een ‘experience’. Zo kun je o.a. op training gaan met de Italiaanse commando’s, en dan à la Sylvester Stallone met je nieuwe Panerai om de pols. Een lachwekkende vertoning lijkt ons, want de meeste Panerai klanten zullen na vijf minuten snakkend naar adem neervallen als deze heren hun normale tempo aanhouden. Wel gaaf zijn de nieuwe banden die Panerai maakt van gerecycled plastic. Deze zijn niet alleen goed voor het milieu, maar ook verrassend soepel en zacht.
Baume et Mercier gaat succesvol verder
Met de Clifton Baumatic Perpetual Calendar gaat Baume et Mercier verder op de weg die ze met de introductie van deze collectie in 2018 zijn ingeslagen. Dankzij een module met een eeuwigdurende kalender die op het basisuurwerk geplaatst is, profiteert het van de vijfdaagse gangreserve die het basisuurwerk biedt. Met een diameter van 42 mm is het een horloge van moderne grootte, en met 12,1 mm ook niet overdreven dik. De wijzerplaat is klassiek en puur, en dit zijn ook de lijnen van de kast. Baume et Mercier koos voor roodgoud en dat maakt het ook een hele warme creatie. Reken qua prijs op rond de 25.000,- euro, en dat is mogelijk het enige puntje van kritiek aangezien Frederique Constant met hun Slimline Perpetual Calendar natuurlijk wel gezien kan worden als directe concurrent, en als je daarvoor kiest hou je wel zo’n tien mille in je zak.