close
Reports

Op Bezoek: de Panerai manufactuur in Neuchatel

Het Panerai manufactuur is niet langer gevestigd in het voormalige politiebureau aan het meer, maar is sinds 2014 iets hoger gelegen in het heuvelachtige Pierre-á-Bout-gebied. Het gebouw is niet een voormalig dit of dat, maar in plaats daarvan een ultramoderne constructie van 10.000 vierkante meter die speciaal voor Panerai is gebouwd en een fantastische werkplek biedt voor ongeveer 250 werknemers. Onze verslaggever Kristian Haagen vloog over voor een bezoek en kwam terug met feiten en foto’s.

“Ik wilde niet dat Panerai alleen maar een trendy horloge zou zijn. Daarom heb ik besloten om inhouse uurwerken te gaan produceren”, vertelde Panerai CEO Angelo Bonati me tijdens een vijfgangendiner in het Michelinsterrenrestaurant Au Boccalino in de buitenwijken van Neuchatel. Het was 2008 en Bonati wilde dat ik een van de allereerste journalisten was die het toenmalige productiehoofdkwartier in Neuchatel zou bezoeken. Een zes verdiepingen tellend gebouw met uitzicht op het meer van Neuchâtel, waar vroeger het plaatselijke politiebureau was gevestigd, voordat Panerai het pand overnam. Het was echter niet gebouwd voor een publiek, wat verklaarde waarom er eerder geen andere journalisten waren geweest.

Ik heb Bonati al verschillende keren ontmoet, maar dit was de eerste keer dat een bijeenkomst geen onderdeel was van een marine-evenement, persconferentie of horlogebeurs in Genève, en de sfeer was dan ook erg informeel waardoor mijn notitieboekje en pen bij de tafel leken enigszins ongepast. Desalniettemin bleken ze behoorlijk nuttig te zijn toen Bonati zijn hand opende en lyrisch over zijn product ging. Hier was geen cynische zakenman die aandeelhouders spinde, maar een man die hartstochtelijk geloofde dat het verkopen van een horloge niet langer over USP (Unique Selling Point) gaat, maar eerder over ESP (Emotional Selling Point).

Panerai manufactuur

De openingswoorden van dit artikel waren het antwoord op mijn vraag over Panerai’s ambitieuze interne productiebewegingen, ook bekend als ‘Manifattura’-bewegingen met GMT, AM/PM-indicator, nul-resetfunctie, gangreserve van 3, 4, 5, 8 en 10 dagen, sommige zelfs met horizontale indicator, chronograaf, regatta-functies, tijdvergelijking en zelfs tourbillon.

Ik nam aan dat Bonati’s beslissing om een ​​eigen uurwerkproductie te starten een reactie was op de aankondiging van de Swatch Group in 2003 dat ze alle verkoop van onbewerkte ETA- en Valjoux-uurwerken (ebauches) aan horlogebedrijven buiten de Swatch Group zouden stopzetten. Bonati verraste me echter met zijn antwoord; “Toen ik tijdens SIHH in 2001 werd geconfronteerd met respectloze opmerkingen van andere horlogemerken, besloot ik te bewijzen dat Panerai meer was dan alleen een horloge voor modellen, popzangers en Hollywood-acteurs. Ik wilde niet dat Panerai zou eindigen als een eenvoudig modehorloge”, legt Bonati uit.

“Ik nam contact op met (voorzitter Richemont, rood) Johann Rupert”, vervolgde Bonati, “en legde hem mijn plan voor om Panerai meer bekendheid te geven door van het bedrijf een echte fabrikant te maken.
Het was duidelijk dat Rupert het idee leuk vond, en daarom biedt Panerai vandaag niet minder dan 11 inhouse-basisbewegingen en 23 extra subreferenties. En dit alles in minder dan 10 jaar, sinds het eerste “Manifattura” kaliber P.2002 werd gelanceerd in 2006. Nog niet zo lang geleden gebruikte tot 90% van alle Zwitserse mechanische horloges uurwerken van ETA en Valjoux. Deze aantallen worden nu dramatisch beïnvloed door een toenemende productie van interne uurwerken van bijvoorbeeld Vacheron Constantin, Girard-Perregaux, Audemars Piguet, IWC en Tudor om er maar een paar te noemen. Zelfs Patek Philippe beëindigde hun relatie met Lemania, eigendom van de Swatch Group, toen het beroemde huis in 2006 hun eerste interne chronograafuurwerk introduceerde.

Panerai manufactuur

Het productiehoofdkwartier van Panerai is niet langer gevestigd in het voormalige politiebureau aan het meer, maar is sinds 2014 iets hoger gelegen in het heuvelachtige Pierre-á-Bout-gebied. Het gebouw is geen voormalig dit of dat, maar een ultramoderne constructie van 10.000 vierkante meter die speciaal voor Panerai is gebouwd en een fantastische werkplek biedt voor ongeveer 250 werknemers (tegenover de 110 mensen die in het oude gebouw werkten), die verrassend jong zijn . Dat geldt ook voor de machines, die volgens Panerai gloednieuw waren en geen overblijfselen van het voormalige gebouw. Het gebouw is zeer modern van ontwerp (en nodigt zelfs uit voor pers en bezoekende verzamelaars), en werd gebouwd om eco-compatibiliteit en rationeel gebruik van hulpbronnen te volgen. Het herbergt alle functies en ambachten die betrokken zijn bij het maken van horloges – meer dan 70 in totaal – in grote, open ruimtes, overspoeld met natuurlijk licht door de brede ramen die rond het hele gebouw lopen. En de milieuvriendelijke omgeving heeft ook financiële voordelen voor de werkgevers die hun auto’s dumpen.
“Onze medewerkers die op de fiets komen, worden eigenlijk economisch beloond”, krijgen we te horen als we het indrukwekkende gebouw binnenkomen en vragen naar het tekort aan parkeerplaatsen buiten. “En we hebben ook een busshuttleservice, die proberen te voorkomen dat te veel auto’s hier met hun eigen auto rijden.”

Het hele eco-duurzame concept is goed zichtbaar bij de nieuwe productie. Ongeëvenaard, ook al voldoet het gebouw aan de hoogste internationale normen. Het gebouw is niet alleen ontworpen om de uitstoot van kooldioxide tot nul terug te brengen, maar is ook uitgerust met de modernste apparaten voor energiebesparing en het terugwinnen en hergebruiken van afvalstoffen. Zo wordt regenwater opgeslagen in een tank van 50.000 liter en vervolgens hergebruikt voor diensten en bewatering van het gras en honderden bomen die buiten het gebouw zijn geplant. De afvalvloeistof van machinekoelsystemen wordt gebruikt om de energie te produceren die nodig is om het gebouw te verwarmen. Afvalwater komt pas in het afvalverwerkingssysteem terecht nadat het volledig is ontdaan van detergenten, zepen en fijnstof. Er is ook veel aandacht besteed aan de duurzaamheid van het verlichtingssysteem, dat gebruik maakt van spaarlampen en LED-technologie, die door middel van speciale sensoren na 30 minuten inactiviteit uitschakelen in het gebied dat ze verlichten.

Ten slotte levert water gecertificeerde 100% groene waterkracht, die door de Fabricage voor al haar activiteiten wordt gebruikt. Het is duidelijk dat het nieuwe productiehoofdkwartier veel meer biedt dan een stoel en een tafel die in 1997 aan Bonati werden aangeboden, toen hij begon als CEO van Panerai.

Radiomir 1940 Minute Repeater Carillon Tourbillon GMT

visiting-panerai-manufacture-10-Pam600_Cat_3-4_B_1314719

Bonati vertelde me afgelopen zomer tijdens een zeiltocht op de Bermudan William Fife-ketch “Eilean” uit 1936, die hij drie jaar lang aan het restaureren was, “ik heb iets speciaals in petto.” En dat speciale iets werd gepresenteerd aan een kleine groep geselecteerde journalisten na de SIHH-watchshow in 2016. Deze groep was ook de eerste die ooit het nieuwe productiehoofdkwartier bezocht.

Aan het einde van de rondleiding door de Panerai-fabrikant kregen we een heel speciale nieuwigheid te zien die alleen geruchten was, maar niet werd getoond tijdens de SIHH-horlogeshow: de ambitieuze en indrukwekkende Radiomir 1940 Minute Repeater Tourbillon GMT. Maar geen minuut-repeater, zoals we die kennen. En waarom zou het zijn, als een team van vier gespecialiseerde horlogemakers naar verluidt meer dan vijf jaar besteedt aan de ontwikkeling van deze zeer speciale editie.

Niet traditioneel

Normaal gesproken is de eerste gong van een repeater de laagste en geeft het uur aan, terwijl de laatste en hoogste individuele minuten aangeeft. Het ongebruikelijke kenmerk van de Radiomir 1940 Minute Repeater Tourbillon GMT is dat de tweede gong driedubbele gong laat klinken van een tussennoot, waarbij elke drievoudige gong overeenkomt met tien minuten in plaats van de traditionele vijftien.

Ben ik je kwijtgeraakt? Nou, sta me toe met een voorbeeld te komen: in een gewoon repeater-uurwerk wordt de tijd van bijv. 10.28 meestal aangegeven door tien klokken voor het uur, een ander klokkenspel voor het kwartier en dertien individuele klokken voor de minuten. In de Radiomir 1940 Minute Repeater Tourbillon GMT bestaat de reeks echter uit tien klokken voor het uur, dan twee drievoudige klokken (de twee intervallen van tien minuten) en acht enkele klokken. Het systeem van tientallen, waardoor het aantal belsignalen wordt verminderd, maakt het vertellen van de tijd gemakkelijker en sneller, en het komt ook overeen met de gebruikelijke manier waarop de tijd nu wordt aangegeven door digitale horloges. Ik snap het?

De decimale minutenrepeater is echter niet uniek en is ook te vinden in de A. Lange & Söhne Zeitwerk Minute Repeater, Kari Voutilainen Decimal Minute Repeater GMT en Seiko Credor Minute Repeater. Dit betekent dat dit een complicatie is die alleen de zeer weinige en meest getalenteerde horlogemakers onder de knie hebben.

Panerai manufactuur

Uitgerust met een geskeletteerde versie van het handgewonden P.2005 kaliber, biedt de Radiomir 1940 Minute Repeater Tourbillon GMT een radicale look die zelfs zonder de dubbele minuut aantrekkelijk is
repeater complicatie beweging, die ook tourbillon, GMT en een gangreserve-indicator biedt, de laatste op de achterkant van het uurwerk. Het uurwerk, dat uit maar liefst 633 losse onderdelen bestaat, biedt maar liefst vier veertonnen waarvan er twee de gangreserve van de tijd behouden en de laatste twee voor de minuutrepeatercomplicatie. Omdat vier veertonnen behoorlijk wat ruimte innemen, is de diameter van de Radiomir 1940 Minute Repeater Carillon 49 millimeter. De roségouden Radiomir 1940 Minute Repeater Tourbillon GMT is niet gelimiteerd, maar er worden er maar heel weinig per jaar gemaakt. Niet alleen vanwege de complexiteit van het uurwerk, maar ook vanwege de winkelprijs van 350.000 euro. Maar voor die prijs kun je een ander materiaal van het horloge kiezen als roségoud niet jouw ding is. Het is beter om gewoon een bandje te verwisselen, hè?

Emotie

Het is duidelijk dat Bonati een lange weg heeft afgelegd sinds hij in 1997 aan een leeg bureau zat. Nu hij bijna 20 jaar aan het roer van Panerai heeft gestaan, kan hij zijn schip met trots verlaten zodra zijn pensioen roept. Tegenwoordig verkoopt bijna geen enkel merk alleen tijdwaarnemers. Ze verkopen ook dromen en Panerai is niet anders; het communiceren van de merkgeschiedenis, het ontwerp en de productietechniek is minstens zo belangrijk als de productie zelf. Maar een succesvol bedrijf moet het juiste evenwicht vinden tussen de droom en de zeer reële kwaliteit van zijn product. En door meester te zijn in zijn eigen huis, heeft Bonati bewezen dat hij alle uurwerken kan vergeten en in plaats daarvan trots kan zijn op de positie die hij voor Panerai heeft gecreëerd, en het trots een echte fabricage noemt. Nu op de top van Neuchâtel zelfs.

Tags : Angelo BonatiFactory VisitFeatured articlePaneraiPanerai manufactuur
Kristian Haagen

The author Kristian Haagen

Kristian Haagen loves watches. So much that he can’t stop talking about them. He has been a timegeek since he was ten years old. Never good at playing soccer he turned to the windows of his local watch maker and fell in love with the horological industry. He has written five books on watches, has published thousands of watch related articles in International media and works as a freelance estimater for Bruun Rasmussen Auctioneers.